Od Excelu k R
1. vydání: 24. 3. 2022, poslední aktualizace: 30.3.2022
O knize
Tuto knihu či spíše sérii článků a návodů jsem napsal především pro své klienty, které učím využívat R v marketingu. Pokud k nim patříte, mám radost, že jste knížku otevřeli a chcete se pustit do studia. Až spolu budeme analyzovat klíčová slova, výsledky SEO nebo chování vašich zákazníků, využijete vše, co se zde naučíte.
Ale třeba mými klienty nejste. Nevadí. Když už jsem knihu napsal, byla by škoda, kdyby nesloužila i vám. Základy, které zde vykládám, se vám budou hodit skoro v každém oboru, na který se R chystáte aplikovat.
Ukážu vám věci, které asi běžně děláte v Excelu a v R jdou udělat hodně podobně. A naučím vás i věci, které taky děláte v Excelu, ale v R jdou udělat o dost lépe. Už jen to se vám nejspíš vyplatí. A někdy později, až budete mít základy v malíčku, vám třeba ukážu i to, co dělám v R jako markeťák a Excel by mi na to rozhodně nestačil.
Čeho chci spolu s vámi dosáhnout
Mám jednoduchý cíl: předpokládám, že umíte docela slušně Excel nebo jiný spreadsheet, třeba Google Sheets. Nepředpokládám, že umíte cokoli jiného, např. programovat. Z toho jsem při psaní vycházel a snažím se toho důsledně držet. Výklad by tedy měl být srozumitelný i neajťákům a programátoři nebo kodéři se u něj mohou nudit.
Na druhou stranu od vás čekám zvídavost a chuť se učit. Nedělejte jen to, co vám řeknu. Experimentujte, dohledávejte si další informace na webu, studujte R z více zdrojů současně. Na důležité zdroje vás budu průběžně odkazovat.
Na kapitoly pohlížejte jako na navazující lekce. Procházejte je jednu za druhou a ihned si zkoušejte všechny příklady.
Zpětná vazba
Budu moc rád, když mě upozorníte na chyby a nedostatky. Něco vám nefunguje, nebo jste něco nepochopili a šlo by to vysvětlit lépe? Napište mi prosím. Ideálně jako issue na Githubu, nebo e-mailem na mprokop@prokopsw.cz. Děkuju!
Mimochodem, napsat mi můžete i v případě, že potřebujete s R pomoci ve firmě a za pomoc mi chcete něco zaplatit. Živím se mj. mentoringem firemních týmů zaměřených na digitální marketing nebo webovou analytiku.